На фитнес с бебе

Едва ли има майка, на която да й стига времето за всичко… Особено когато детето е малко, още по-трудно намираме време за себе си… А искаме да сме здрави и да изглеждаме добре, и знаем, че спортът е едно от важните условия за това. Да, но как да отидем в залата, като няма кой да гледа детето дори за час?! Това оправдание обаче вече не важи, защото има спортни центрове, които предлагат тренировки „Мама с бебе“, а също така и семейни тренировки. За да разберем повече за това как можем да спортуваме заедно с малкото дете, се срещнахме с Лилия Сураджиева, инструктор във Fit City.

 

Много майки се оплакват, че нямат време за спорт, защото гледат децата си… Вашият отговор?

Да, така е! Дори и аз, въпреки че съм персонален треньор и майка на малко дете, трудно намирам време за себе си. В старанието си да дадем всичко необходимо на децата ни, не намираме време да се погрижим за нас самите. Много от младите майки обаче биха спортували, ако има човек, който да гледа детето, докато те са в спортната зала… Започнах да водя тренировките „Мама с бебе“, защото бях провокирана от собствената си нужда от движение и от желанието ми по-бързо да се върна във форма, без това да налага да се отделям от детето си. Решението на този проблем намерих в провеждането на тези „групови“ тренировки. Така знам, че поне един-два пъти в седмицата и аз ще имам възможност да се погрижа за себе си.

Mного майки искат бързо да влязат във форма след раждането. Кое е по-ефикасно – диета или спорт?

Най-добре и двете! Пълноценното и здравословно хранене и физическата активност трябва да вървят ръка за ръка и това важи за всеки човек, който иска да бъде здрав и да изглежда добре. Майките имат още по-голяма нужда от това, за да могат по-бързо и ефективно да възстановят тялото си след бременността и раждането и да върнат формата си, а защо не да бъдат и в по-добра. Това е доста изтощителен период за организма на всяка жена и е необходимо да се отдели малко по-специално внимание и грижа.

Как преминават при вас тренировките „Мама с бебе“? Децата не пречат ли или и те тренират? 

Тренировките се провеждат на малко по-свободен принцип. Изцяло се съобразявам с моментното състояние на всеки участник в тренировката – както с майките, така и с бебетата. В почивките между упражненията имаме време да си говорим и споделяме, което действа доста разтоварващо.

Преди да започна да работя с някого, за мен е важно да знам какво е моментното му физическо състояние и дали има стари травми. В тренировката „Мама с бебе” освен това, разпитвам и как е протекла бременността, каква е била активността на жената преди и по време на нея, какво е било раждането. Също така заедно проверяваме до каква степен се е възстановила коремната мускулатура. При наличието на диастаза (разстояние между коремните мускули) е много важно да се подберат правилните упражнения, които биха помогнали възстановяването й, защото в противен случай ефектът може да бъде обратен.

По отношение на това дали децата пречат, мога да кажа, че те са само в помощ на майките. През цялото време те са около нас, под нас, върху нас или гушнати в нас. Докато мама тренира, те или тренират с нея, или си играят. Дори и да има някакво моментно неразположение, аз винаги се старая да намеря решение… Доста често се случва, тренирайки гушнати с бебето (със или без помощта на ергономична раничка), то да заспи. Дори и в този случай тренировката не се прекратява, а продължава, като майката използва неговата тежест.

Има ли някакви изисквания, за да бъде посетена тренировката – например майките да носят кенгуру, слинг, на каква възраст може да е детето?

Най-важно е майката да има разрешение от наблюдаващия я лекар, че е готова за физическа активност. Кога една майка ще започне активно да се занимава със спорт след ражаденто е строго индивидуално – например, ако раждането е било естествено, майката може да започне да спортува активно доста по-рано, отколкото ако е родила със секцио. Лично аз смятам, че майката е готова да влезе в залата не по-рано от 40 дни след раждането. Що се касае до възрастта на детето, най-важно е майката да се довери на интуицията си и да бъде спокойна по време на тренировката. Залата, в която се провеждат заниманията във Fit City, е съвсем нова, добре поддържана и безопасна, има достатъчно пространство и въздух, така че без проблем може да се доведе и по-малко бебенце.

Относно т. нар. носилки – те не са задължителни, а по-скоро препоръчителни за случаите, в които детенцето иска да бъде гушнато или му се доспи. Слагайки детето в слинг или ергономична раница, то ще бъде по-спокойно, а майката би могла да продължи с тренировката.

Опишете ни как протича една тренировка?

Тренировката винаги започва със загрявка. След това преминаваме към активната фаза и правим корективни и силови упражнения за цялото тяло, използвайки собственото си тегло. Като треньор съобразявам нивото на трудност на съответното упражнение с индивидуалните възможности на всяка майка. Накрая тренировката винаги завършва с разтягане за възстановяване на мускулатурата.

Организирате и семейни тренировки? Какво е по-различното при тях?

Заедно с мъжа ми Кирил Райков, който също е персонален треньор, провеждаме и семейни тренировки. Различното тогава е, че са ангажирани всички членове на семейството. Отново всичко е съобразено с възможностите и потребностите на всеки един от членовете на конкретното семейство. Тренировките са доста забавни и полезни. Прекрасен начин за оползотворяване на свободното време.

Кои са основните неща, които искате да постигнете на една семейна тренировка?

Всички знаем за застоялия начин на живот, който водят децата ни, за влиянието на електронните и мобилните устройства, за нарастващия процент на затлъстяване сред учениците, за агресията сред подрастващите… Спортът е превенция и добро решение на тези проблеми. От друга страна, примерът на родителите, когато тренират заедно с децата си, е най-доброто нещо, което могат да им дадат. Ние вярваме, че колкото по-рано детето започне да се занимава със спорт и го превърне в част от ежедневието си, толкова по-малко проблеми би имало в бъдеще и би израсло като пълноценен и здрав човек.