Клетъчно хранене при децата, част 2

Създаването на положителни навици у детето, в това число и такива към храненето, в голяма степен зависи от личния пример на родителите. Приложимо ли е клетъчното хранене при децата, какво ще рече здравословно хранене, как здравето зависи от храненето… С Деница Андонова, автор на книгата – „Клетъчно хранене с Дени. Холистичен наръчник за здравословна грижа и любов към себе си“, разговаряме за храненето като цялостно и позитивно преживяване, в което участва цялото семейство.

Приложимо ли е клетъчното хранене при децата?

Абсолютно приложимо е за деца! Щастлива съм, когато този тип хранене стане стил и начин на хранене и живот не само на цялото семейство, но и на малките създания. По този начин се създава рамката на една здравословна грижа към себе си за цял живот. Ако съумеем да научим децата си още от малки да се вслушват в сигналите, които тялото им подава, да разбират процесите и как да им взaимодействат, да са осъзнати как техните избори и действия влияят върху телата им, енергията, тонуса, концентрацията, мотивацията, то така бихме им създали ценни навици за цял живот.

Как да създадем положителни навици на хранене у детето?

Създаването на положителни навици у детето става най-вече чрез личния пример, който дават родителите. Няма как мама и тати да се нехайни към хранителните си навици, а да изискват от децата си да са прецизни. Не е истинско и автентично.

Храненето освен, че доставя нужните хранителни вещества за правилното функциониране на нашия организъм, има и социална роля. Чрез него – от набавянето на храната, през приготвянето й, до консумирането й, ние като родители можем да изградим хармонични и открити взаимоотношения с детето. Да му обясняваме, да го ангажираме, да играем и да се забавляваме. Храненето е повод за общуване, за споделяне и за създаване на силна връзка помежду ни. Всяко семейство може да си измисли различни състезания или предизвикателства, свързани с изграждането на позитивни навици за хранене или на емоционален баланс. Например – заедно да приготвяме храната, да пием редовно вода, да подреждаме и разтребваме масата, да създаваме меню за седмицата заедно, да приготвяме закуска за училище или за работа, да зареждаме храната и водата си с позитивни утвърждения.

Как детето да се храни здравословно?

Първо, трябва да знаем какво е здравословно хранене при деца, какви са критериите, за да бъде храненето здравословно. Ако ние като родители сме поддръжници на един или друг стил на хранене, това не означава, че той е оптимален избор и за нашите деца.

Второ, ако ние сме прегърнали идеята за здравословно хранене, това не означава, че навсякъде, където отиде детето ни – детски рождени дни, посещения при роднини и приятели, дори детски градини и ясли, това ще е така.

Аз не съм привърженик на крайностите и фикс идеите. Като родители трябва да сме наясно обаче, че до 2-3-годишна възраст именно ние сме тези, които определят менюто на детето в най-голяма степен. След това то ще е много по-изложено и податливо на чужди влияния, рекламни послания и пр. Именно в тази най-ранна възраст дълг на родителя е да осигури максимално богата, здравословна и балансирана храна на детето си, адекватна на неговите нужни. Тук ще вмъкна и темата за активността – децата трябва да се движат, да играят, а не да стоят пред телевизори и таблети още преди да са проговорили правилно. Нужно е да има достатъчно игри и разходки на открито. Когато детето е активно, то ще е много по-здраво, с по-висок имунитет, с по-добро развитие, както и с по-здрав апетит.

Помнете, че детето не знае какво е пакетирано лакомство, докато ние не му го поставим пред погледа и в устата. Детето няма и претенции дали ще яде кафяв или бял ориз, лимецов или бял хляб. Детето също така няма представа в какво има трансмазнини и кои са полезните мазнини… Родители сме тези, които представяме храните на децата си. Ако през първите години на детето сме достатъчно отговорни и прецизни да не допускаме детето ни да приема вредни храни, то ние ще направим прекрасна услуга на бъдещото му здраве. Освен това ще възпитаме и вкуса му към полезните храни и то ще ги приема за нещо нормално, желано и търсено. Ако обаче таткото/майката например се цупи на лук или на броколи, как да пожелаем от децата да го приемат? Ако вкъщи се ядат полуфабрикати, пият се газирани напитки и съмнителни сокове, как да научим детето да пие вода? Ако семейството яде рутинно, еднотипно, без никакво разнообразие, без никакво отношение към храната, как да събудим и поддържаме интерес у детето да опитва и да открива нови храни?

Родителите сме тези, които трябва да поведем детето на приключение в света на храната. Да превърнем опитването на нови храни в забавление и удоволствие. Да включваме детето в приготвянето на храната. Например, докато измиваме заедно зеленчуците и плодовете, може да му обясним защо правим това, да му покажем какъв аромат имат, да учим цветовете, буквичките… Също така да искаме неговото мнение – какво му е харесало, кога е вече сито, кога е жадно или гладно, какво му се е дояло, кои са най-любимите му храни и напитки.

Кои храни активират защитните сили на детето и го правят по-здраво?

Всички храни, които са богати на хранителни вещества. Нека да акцентираме върху сезонните плодове и зеленчуци, върху домашните или проверените продукти от животински произход, върху разнообразното меню. Нека да не забравяме и ползите от доброто хидратиране – прием на вода и на хидратиращи храни, за цялостното функциониране на организма.

От холистична гледна точка, никое тяло не боледува безпричинно и като наказание за своя притежател. Зад всяко неразположение, състояние или болка се крие знак, който цели единствено и само да го уловим. Преди да се появят симптомите и дискомфорт на физическо ниво, може би сме пропуснали много други сигнали под форма на чувства, мисли, обстоятелства, които сме неглижирали. Така че отклонението от здравето не е нищо повече от отклонение от нашия истински път. Защото всеки има право и достъп до здравето, но не всеки може да понесе отговорността и грижата за това да бъде здрав на всички нива. Клетъчното хранене като холистична концепция ни прави осъзнати, дава ни инструментите и начините да постигаме тази цел по-лесно, с повече осъзнаване, радост и любов към себе си, които да предадем и на нашите деца.

Ценни съвети за пълноценно хранене

  • Превърнете храненето в цялостно и позитивно преживяване, в което да участват всички от семейството.
  • Създавайте положителна, топла и любяща атмосфера.
  • Отделяйте време за приготвяне на гозбите, за подреждане на трапезата, за приятни емоции и за споделяне на събитията от деня.
  • Докато се храните, нека телевизорът е спрян (новините и филмите с агресия и насилие са абсолютно забранени по време на клетъчно хранене). Нека вниманието да е към храната, към процесите, които се случват в нашето тяло, към останалите членове на семейството и техните споделяния.