Децата в света на музиката

Музиката може да ни пренесе в различни светове, да ни направи по-добри, да ни помогне да преоткрием себе си… А що се отнася до децата, безспорно попадането им в света на музиката е нещо толкова полезно и прекрасно. Дали обаче детето е музикално, от каква възраст можете да го запишете на даден инструмент, какво ще развие музиката у него… Потърсихме отговор от Пламен Петров.

Как родителите могат да разберат дали детето им е музикално?

За да разберат родителите дали детето им е музикално, трябва самите те да са музикални. Под формата на игра може да се провери ритмичността на детето, която е много важна в музиката – например, пуснете песничка и накарайте малчугана да пляска с ръце на определено време. Другото важно нещо е дали детето пее вярно. Разбира се, това са качества, които се развиват, но все пак трябва да са заложени в някаква степен.

Коя е подходящата възраст за изучаването на даден музикален инструмент?

Мисля, че подходящата възраст е индивидуална за всяко дете. Все пак обаче, преди да започне да свири на какъвто и да е инструмент, детето трябва да е изградило вече двигателната си моторика. По отношение на китарата, лично за мен уроците не бива да започват по-рано от 5-годишна възраст. Смятам, че по-добрият вариант е детето да започне по-късно, отколкото прекалено рано, което би могло да го затрудни и да отключи отрицателно отношение към свиренето.

С какво вашето музикално рок училище е различно? Рок музиката ли е на почит?

При нас обстановката е уникална и предразполагаща. Обучението е непринудено, като естествено се търсят силните страни, конкретните желания и музикалните вкусове на всеки ученик. Рок музиката е само част от стиловото многообразие. Аз лично се занимавам и преподавам всякаква музика.

Нашето училище е място, което създава приятелства. Място, което вдъхновява, насърчава и улеснява хората, които искат да се занимават с музика. Място, което обединява личности с общи мечти.

Всяко дете ли може да се запише при вас на уроци или има някакви критерии? Уроците групови или индивидуални са?

При нас се записват не само деца, а и големи, дори работещи вече хора. Всеки може да се запише, разбира се. Критериите са желание и постоянство.

Във вашето училище предлагате и индивидуални уроци за деца на възраст до 6 год. Какво представляват уроците най-малките?

Уроците целят най-вече да провокират отношение и интерес към музиката, културата, чувството за ритъм, увереност и синхрон. Постепенно се преминава и към уроци с по-опростени и малки музикални инструменти. Идеята ни е първо да събудим у децата разбиране и правилно възприятие към музиката и плавно да преминем към работа с конкретен музикален инструмент, който е пригоден за тяхната възраст и физика и, разбира се, им е интересен. За тази цел имаме налични малки инструменти, адаптирани за деца и техните възможности.

Какво е важно да знаят и родителите, и детето, поемайки по пътя на музиката?

Родителите и детето трябва да знаят, че заниманието с инструмент и музика трябва да е преди всичко забавление и удоволствие. От друга страна, нужно е и постоянство. Работата с инструмента трябва да е ежедневна, макар и по 15 минути, но всеки ден. Не трябва да има ден, в който да не се докосва инструмента. Така се изгражда вътрешна нужда, а именно тя е основен фактор за напредъка.

Какво развива музиката у децата?

В децата, а и у възрастните свиренето на инструмент изгражда много качества – дисциплина, постоянство, концентрация, себеуважение. Слушането на музика и свиренето е като четенето на книги – развива интелекта и въображението. Така, дори от вкъщи можем да посещаваме нови и красиви светове.

Освен на музика, на какво още искате да научите вашите ученици?

Музиката учи, че за да постигнеш нещо в каквато и да е област, трябва много себеотдаденост и постоянство. Вярвам, че който се занимава любителски с музика, става по-добър и в професионалната си сфера. Музиката ни прави нас самите по-добри.К

Любопитно

Според харвардския психолог Хауърд Гарднър музикалната интелигентност е равностойна по значение на интелигентността по отношение на математиката, езика, пространството, тялото и междуличностните отношения.

  • Ранните музикални уроци помагат за когнитивното развитие на малките деца.
  • Ранното музикално обучение рефлектира на тези части на мозъка, които са отговорни за мисленето и езика.
  • Скорошни изследвания доказват, че заниманията по музика физически развиват частта от лявото мозъчно полукълбо, която участва в обработването на езика.
  • Музиката намалява стреса и развива въображението и креативността.
  • Заниманията с музика подобряват концентрацията.

Колкото по-рано, толкова по-добре

Музиката развива серия от качества в едно дете – увереност, креативност, дисциплина, воля, комуникационни умения. Проучване на Калифорнийския университет доказва, че деца, които ходят на музикални уроци, демонстрират с 27% по-високи академични резултати впоследствие в сравнение с връстниците си, които не посещават подобни уроци. Тоест, колкото по-рано едно дете започне да навлиза в музикалния свят, толкова по-добри резултати ще демонстрира както в изкуствата, така и по-аналитичните дисциплини в следващите години.