Как да развиете фината моторика на детето

Фина моторика е термин, обозначаващ всички фини движения, които се извършват с пръстите на ръцете. Това включва хващане, хранене, рязане, писане, връзване, рисуване, моделиране, закопчаване и др. След раждането бебетата държат ръцете си свити в юмрук, по-късно те естествено започват да развиват фината си моторика като опознават света, държейки и изучавайки предметите с ръце. В същото време, развивайки тези умения, децата развиват интелекта и речта си. Фината моторика се развива постепенно – от държането на играчка в ръка се стига до правилно хващане и използване на химикал например. С развитието си детето започва все по-умело и координирано да използва пръстите на ръцете си. По темата разговаряме с психолога Бояна Василева.

Защо е важно да развиваме фината моторика на децата?

Развиването на фината моторика е от значение не само за физическото развитие на детето, но и за менталното му. Д-р Мария Монтесори говори за това, че ръцете са инструмент на мозъка, тоест, развиването на моториката на ръцете развива и ума на детето. При деца със забавено развитие на фината моториката се наблюдават проблеми в оцветяването, говоренето, рязането с ножица и когато детето се опитва да извършва тези дейности, то бързо се уморява и губи интерес. Моториката е важна за развитието на мисленето, речта и писането, концентрацията, паметта и др. Ако трябва да обобщя – интелектуалното развитие на детето е тясно свързано със степента на развитие на фината моторика.

Каква е връзката между фината моторика и говорните умения?

Доказано е, че степента на развитие на движението на пръстите съответства нa степента на развитие на речта. Подпомагането на фината моторика има много благотворно влияние върху логопедичното развитие. Ако развитието на фината моторика съответства на възрастта на детето, то и речево ще попада в границите на нормата, както и обратното. Независимо дали общата моторика (скачане, бягане и др.) е в норма, ако двигателните способности на пръстите изостава, то и общото речево развитие ще бъде забавено.

На върховете на пръстите на ръцете има разположени рецептори, които изпращат импулси към речевите центрове на мозъка. Същите тези рецептори отговарят и за развитието на въображението. Когато развиваме фината моторика, помагаме не само за развитието на речта, но и за творческото мислене на детето.

От каква и до каква възраст се развива фината моторика?

Развитието на фината моторика е дълъг процес, който изисква постоянство с градация в задачите на малчуганите. Важно е още от най-ранна възраст детето да се занимава с дейности, които развиват движенията с пръстите – подреждане на пъзел, разкопчаване и закопчаване, развиване и навиване, барабанене с пръсти по плоски повърхности, изрязване, лепене, декорация с мъниста и т.н. Усъвършенстването на тези умения носи на малчуганите и способността да стават все по-самостоятелни на физическо ниво.

Децата между 2- и 3-годишна възраст трябва да могат да се обличат и събличат, макар и с малко помощ, да се справят с ципове и прибори за хранене, да нанизват по-големи мъниста с широки дупки. Във възрастовия диапазон между 3 и 4 години – да могат да откопчават и закопчават по-големи копчета, да използват ножици (под наблюдение), да прекопират кръг и други лесни фигури. Между 4 и 5 годинки мъниците стават все по-умели с фините движения на пръстите на ръцете, като се засилва желанието им за рисуване и за друг тип творчество. До 6 години децата могат да се обличат изцяло самостоятелно, както и да си връзват връзките на обувките.

Как да подпомогнем развитието на фината моторика в различните възрасти?

0-12 месеца

  • На бебето до 3 месеца подавайте своите пръсти в ръчичките му, така че то да ги стиска. Също така му давайте да държи дрънкалка. Дори в началото да не успее да я задържи дълго, това е игра, която може да играете всеки ден.
  • Оставяйте детето да играе по корем, за да укрепнат мускулите на гърба, ръцете, раменете.
  • След третия месец сложете играчки над креватчето му – скоро ще забележите, че ще започне да прави явни опити да ги достигне с ръце.
  • Играйте с малка мека топка, която да си подавате.
  • Давайте възможност детето да сграбчва определени предмети – пластмасови цветни очила, шапка, шал и т.н.
  • Към 6-ия месец може да започнете да играете със строителни кубчета. В началото бебето няма да може да строи самичко и по-скоро ще разваля, но дори това развива фината моторика.
  • Знаете, че бебетата обожават да вадят и слагат различни предмети. Осигурете им картинки, парченца плат, да изтеглят салфетки, да дърпат и късат хартия.

До 3 години

  • Осигурете вода и пясък. Вариант за такива занимания у дома е т. нар. кинетичен пясък – нека децата пълнят и изсипват различни фигурки, да работят с лопатка, да строят замъци и кули. Дайте им възможност да преливат вода от един съд в друг.
  • Дайте възможност на детето да играе с ципове, с копчета, да завързва и развързва връзки на обувки.
  • Играйте игри за сортиране на фигури. За да напасне детето обемната фигура, активно развива уменията на ръката си, а и интелектуалните си способности.
  • Творческите занимания също са важни. Когато детето борави с тесто за игра или рисува, то развива важни умения, които в бъдеще ще му помогнат за писането. След втората година може да изпробвате и рисуването с подходящи за възрастта водни бои и четка.
  • Игрите с конструктори и строителни блокчета са изключително полезни, защото изискват планиране, изпробване на различни решения, балансиране, напасване и т.н. А и децата обожават да строят мостове, кули и къщички за куклите.

3-6 години

  • Игри с конструктор, кубчета и по-сложни фигури.
  • Пъзели.
  • Рисуване.
  • Оцветяване, контур и прерисуване.
  • Пластилин и кинетичен пясък.
  • Нанизване на мъниста.
  • Музикални инструменти.
  • Изрязване на фигури от различни материали и апликация.
  • Увиване на картонени фигурки с прежда или конец.
  • Картини от боб и други естествени и забавни материали.

Най-полезните дейности и игри за развитие на фината моторика

  • Събиране на дребни предмети с цяла длан и с два пръста.
  • Боравене с лъжица – загребване с лъжица и пресипване на дребни предмети от един съд в друг.
  • Пресипване от един съд в друг – примерно изливане на вода от пълно шише в празно.
  • Редене на кубчета – едно до друго или едно върху друго.
  • Нанизване на мъниста.
  • Късане на хартия.
  • Рязане с ножица.
  • Моделиране.
  • Работа с конструктор.
  • Лепене.
  • Оцветяване.
  • Защипване с щипки и кламери.
  • Редене на пъзел.
  • Писане от точка до точка.
  • Писане по контур.
  • Метене с метла и лопатка.
  • Сгъване на салфетки и кърпи.
  • Сгъване на чорапи.
  • Заключване и отключване на малки катинари.