Витамините и минералите

Знаем, че витамините и минералите са важни за правилното функциониране на организма. Кои са най-важните витамини, за какво допринасят минералите, можем ли да разберем, ако детето страда от липса на витамини, а възможно ли е предозиране? Можем ли чрез храната да набавим всички нужни витамини и минерали, а кога се препоръчва допълнителен прием?Отговори потърсихме от д-р Павлова.

Кои са най-важните витамини и минерали за децата?

Витамините са незаменими за правилното функциониране на човешкия организъм. Те се разделят на две основни групи: водноразтворими и мастноразтворими.

Водноразтворимите витамини изискват ежедневен прием. Те не могат да се складират в организма и се излъчват бързо – за период от 4 часа до един ден. Представители са витамин С и витамините от В групата.

Мастноразтворимите витамини се натрупват в мастната тъкан и черния дроб и така се съхраняват за по-дълги периоди. Това са витамините А, Д, Е и К.

Минералите са необходими на организма като пластичен материал, те участват в регулацията на обменните процеси, поддържат осмотичното налягане и киселинно-алкалното равновесие. Не трябва да се забравя и значението им за нормалното функциониране на храносмилателната система. Те стимулират отделянето на стомашен сок и жлъчка и спомагат за по-доброто усвояване на храната. Влизат и в състава на много ензими и хормони.

Минералите също се разделят на две групи (според количеството им в организма): макроелементи и микроелементи. Към макроелементите се отнасят калций, фосфор, натрий, калий и магнезий. Като микроелементите – хром, кобалт, мед, манган, молибден и селен.

Как да разберем дали детето страда от липса на витамини? Необходими ли са някакви изследвания?

Липсата на всеки витамин има характерна изява. Обичайно симптоматиката е лека и неспецифична. В днешното консуматорско общество, за щастие, трудно ще видим разгърната клинична картина на хиповитаминози. Съществуват лабораторни тестове за определяне на нивото на повечето витамини. Най-често в практиката се налага изследване на серумното съдържание на витамините Д, В6 и В12. Количественото определяне на редица минерали в човешкия организъм също е лесно за осъществяване и рутинно в нашата работа.

Кои храни трябва да присъстват в детското меню, за да подсигурят на детето нужните витамини и минерали?

Кърменето на бебето или храненето му с адаптирани млека са напълно достатъчни през първите пет-шест месеца от живота му. Правилното и навременно захранване със зеленчуково и плодово пюре, зърнени храни, а по-късно с месо и жълтък осигурява необходимите водно- и мастноразтворими витамини. Навременното захранване е и профилактика срещу развитието на желязонедоимъчна анемия след 6-ия месец, когато се изчерпват резервите от желязо.

За мастноразтворимите витамини важен източник са месото, рибата, млякото, маслото, яйцата. Богати на витамин А са морковите, лещата, зеленият фасул, кайсиите, бананите. Витамин Е има в житните продукти и зеленчуците.

Водноразтворимите витамини се съдържат в значителен брой храни – житни растения, мляко и млечни продукти, яйца, черен дроб, зеленчуци, плодове, корени.

В кои случаи е нужен допълнителен прием на витамини и минерали?

Необходимостта от допълнителен прием на витамини и минерали зависи най-вече от възрастта на детето и неговото здравословно състояние.

Майчината кърма отговаря напълно на дневните нужди на детето от витамини. Изключение правят само витамините Д и К.

Витамин К е незаменим за някои фактори на кръвосъсирването. Новородените имат физиологичен недостиг на тези фактори и затова профилактиката на хеморагичната болест на новороденото посредством прием на витамин К е утвърдена практика.

Кърмата не съдържа витамин Д и между втора и пета седмица след раждането трябва да се започне профилактика с витамин Д. Съвременните адаптирани млека са обогатени с витамин Д. Ето защо педиатърът трябва да определи точната доза, необходима на кърмачето, съобразявайки се с храненето му.

Допълнителен прием на витамини и минерали е необходим в периодите на бърз растеж на детето, в пубертета и при активно спортуващите деца.

Някои заболявания, протичащи с нарушено усвояване на храната, водят до нарушения в усвояването и на витамините. При тях се назначават високи дози през устата или инжекционни форми.

От каква възраст могат да се дават добавките?

При здрави кърмачета с правилен режим на хранене и захранване не е необходимо даването на добавки на витамини и минерали. Добавки се дават на проблемни групи пациенти, съобразно дневните им нужди.

В аптеките разнообразието от добавки е голямо – как родителите да изберат най-доброто за тяхното дете?

Добавки, съдържащи витамини и минерали, се продават в различни форми, комбинации и количества. Те са достъпни под формата на таблетки, желатинови капсули, прахове, дражета и течни форми – сиропи и капки. Налични са и инжекционни форми. Напоследък има и витамини, които се дозират под формата на спрей – под езика или върху вътрешната повърхност на бузата. Родителите не бива да забравят, че има дозов режим за профилактика на здраво дете и дози, предназначени за лечение на конкретно заболяване.

Кои са основните правила при даване на витамини – преди/след хранене; на гладно или след хранене, друго?

Всички витаминни добавки действат по-добре, когато се приемат в комбинация с храна. Мастноразтворимите витамини трябва да се вземат преди хранене, а водноразтворимите – след хранене.

Има ли опасност от предозиране с витамини?

Да, категорично има! Например, класическата хипервитаминоза (предозиране) на витамин А. Тя се свързва с повишаване на вътречерепното налягане, което води до поява на бомбирана фонтанела и повръщане. Когато говорим за витамин А, трябва да споменем и бетакаротиноидите, които са предшественици на витамин А. Бетакаротинът (съдържа се в най-голямо количество в морковите и тиквата) на практика не може да се предозира, но при голяма консумация, цветът на кожата на детето може да стане жълто-оранжев.

Друг пример е хипервитаминозата на витамин Д, която се проявява с неспецифични симптоми – намален апетит, епизоди на повръщане, задържане на тегло, преждевременно затваряне на фонтанелата.

Добрата новина е, че предозиране с любимия витамин С няма. Но нека да се избягват добавките с витамин С, които се дъвчат, защото могат да увредят зъбния емайл.

Повече витамини през зимата?

Защо да се приемат допълнително витамини през зимата? Децата трябва да ядат разнообразни храни, за да получат необходимите хранителни вещества. Допълнителният прием на витамини обикновено не е необходим на здравите деца, които се хранят балансирано. При често боледуващите деца, при децата с понижен и капризен апетит, както и при децата, подложени на вегетарианска диета, добавката на мултивитамини и минерали е препоръчителна, но задължително след обсъждане с лекуващия лекар.