Добрите обноски са нещата от живота

Невена Басарова-Дичева е специалист по добри обноски, основател и управител на Първа детска академия за добри обноски и сертифициран треньор по Емоционална интелигентност. Участвала е в международни семинари за обучение по бизнес етикет и протокол. Тя есертифициран консултант по социален етикет в престижната школа Minding Manners International в Лондон и експерт по бизнес етикет от М. Паркър – лицензиран обучител на Washington School of Protocol във Вашингтон, САЩ.

Богатия си опит, натрупан в работа с деца и родители, Невена обобщава в книгата „Детска академия за добри обноски“, която излезе в началото на декември. Изданието е своеобразен наръчник за най-важните правила от етикета, с практични съвети и прекрасни илюстрации. Срещнахме се с Невена, за да си поговорим какво включват добрите обноски, учат ли се те, как книгата ще помогне на децата да растат по-успешни и щастливи…

Как дойде идеята да пренесете своята „Детска академия за добри обноски“ в книга?

Oт родителите най-вече. Когато записват децата си на обучение при мен, след урока често ме питат какво да правят вкъщи, как да контролират, как да напътстват… И така, след всеки урок започнах да пиша кратки резюмета на случилото се в час, които изпращах на родителите. Освен това от различни медии идваха много запитвания, поръчки за статии със съвети по етикет. Немалко хора ме питаха няма ли да напиша книга, след като и без това разказвам толкова интересни неща. И, както се казва в приказките, „речено-сторено“. Дойде един вълшебник в лицето на моето издателство, предложи ми да напиша книга, аз приех и тя вече е факт – цветна, шарена, красива, почти като коледен подарък ☺.

Какво включват добрите обноски и доколко са важни за развитието на детето?

Добрите обноски включват всичко онова, което е извън учебните предмети. Училището ни учи на важни знания относно природата, географията, езиците, математиката, докато добрите обноски са нещата извън училище, нещата от живота. Започваме с това как да кажем „здравей“, как да направим добро първо впечатление, как да имаме приятели, и то такива, които ни правят щастливи и пълноценни.

Разбира се, важни са и маниерите на хранене, защото повечето от времето с приятелите, дори и с бизнес партньорите, минава на маса и ако не владеем нужния етикет, не бихме били приети добре от другите.

Добрите обноски включват и това кога можем да кажем „да“ и кога „не“. Добре е да знаем къде да сложим бариерата, в която да отстояваме себе си, като същевременно не обиждаме останалите. Също така да изпитваме емпатия, да уважаваме другите и тяхното лично пространство. И още – как да се държим в театър, опера, кино, така че да не притесняваме хората около нас.

В книгата специално внимание се обръща на социализацията и приемането в детската градина, в училището, за емоционалната интелигентност, разпознаването и контролирането на емоции като гняв, страх, обида… Всичко, за което пиша в книгата и говоря в Академията на децата, е изключително важно за тяхното изграждане като личности.

Учат ли се добрите обноски или децата ги изграждат въз основа на примера, който получават най-вече от родителите?

Семейството е много важен фактор при изграждане на добрите обноски. Но ако родителите са пример за детето в най-ранна възраст (максимум до 3 години), след това сериозен фактор са детската градина, училището и не на последно място – детските анимационни филми. Всичко това е пример, който малчуганите следват. За съжаление, безспорно е, че се впечатляват много по-лесно от лошия пример, отколкото от добрия.

Добрите обноски обаче се и учат, като всяко едно нещо в живота ни. Ние се раждаме без никакви знания и умения, дори не можем сами да се храним, да пием вода, да се движим. Както учим това на чисто физиологично ниво, така на емоционално и интелектуално учим всичко останало – да благодарим, да ползваме приборите за хранене, да общуваме с родителите, с приятелите. Така че нещата са комплексни. И се учат, и се дава личен пример. Учителите и изобщо цялото ни общество сме отговорни децата ни да имат добри обноски. Като добрите обноски не бива да се смятат за нещо неестествено, отживяло или претенциозно. Напротив, те включват елементарни неща – да се усмихнеш, да подадеш ръка, която да е чиста, да кажеш „здравей“, гледайки човека в очите.

На каква възраст можем да започнем обучението на детето в добрите обноски и как?

Ето тук ключов фактор е личният пример на родителя, защото детето първо общува с мама, тати, баба, детегледачката… Децата виждат как ние говорим, каква интонация използваме, дали тряскаме вратата, когато сме гневни, дали викаме за най-малкото нещо, когато сме раздразнени, дали когато се приберем от работа се преобличаме в домашни дрехи или оставаме със същите, мием ли си веднага ръцете, ползваме ли салфетка, когато се храним… Така че от най-ранна възраст децата се учат на добри обноски. Много родители ме питат „Кога да започна?“. Моят отговор е „Веднага!“.

Как книгата би помогнала на родители, учители във възпитаването на добри обноски?

Вярвам, че би им помогнала всякак, защото е много комплексна и засяга почти всички неща, с които се сблъсква едно дете в живота си – от това да се запознава, да има приятели, да отстоява личното си пространство, но и да уважава пространството на родителите си, да избира подходящи дрехи за определени поводи, да опазва природата, да се държи добре на обществени места и в чужбина, да се храни прилично с любимите и трудни храни като хамбургери, пица, спагети, да управлява и контролира емоциите… Тази книга е полезен наръчник и помагало. Ситуациите, описани в нея, са напълно реални, взела съм ги от професионалния си опит в Академията. Постарах се книгата да не е скучно четиво, което дава задачи и размахва пръст. Акцентът е върху това да се научим да правим разлика между подходящо и неподходящо, правилно и неправилно поведение. А на детето се пада изборът да прецени и да реши дали иска да спазва правилата или не иска. Книгата е написана така, че детето само да се почувства мотивирано и да има желание да спазва правилата, защото това ще му помогне да бъде там, където поиска, да сбъдне мечтите си, да има приятели, да бъде успешно.