Дигиталните устройства – полезни или вредни?

За да се отговори на този въпрос, трябва да се вземат предвид фактори като: какво прави детето, когато използва дигиталните устройства, с какво съдържание си взаимодейства, по колко време прекарва пред устройството, доколко въвлечен е родителят в този процес…

Малките деца се учат и развиват най-пълноценно през взаимодействието си със средата и хората около себе си. Те имат нужда да изследват, да тичат, да играят, да опитват, да им се обръща внимание, да се говори с тях, някой да им обяснява какво виждат и какво им се случва. Няма устройство или приложение, което да може да замести по достатъчно добър начин някоя от тези възпитателни и ключови за здравословното развитие дейности.

Ако едно дете прекарва твърде много време пред устройството, не взаимодейства с подходящо и образователно съдържание и родителите не обръщат внимание на тези негови занимания, това може да има негативни последствия върху вниманието, ученето, съня и здравето като цяло. Сред възможните здравословни проблеми, предизвикани най-вече от прекомерното време пред екраните, са затлъстяването, главоболието, напрежението и сухотата в очите, проблемите със стойката.

Ако обаче два ключови фактора бъдат взети предвид, а именно – съдържанието (подходящо за възрастта, интерактивно и образователно) и контекстът (кога, как и по колко време да се използват), дигиталните технологии биха могли да се превърнат в чудесен инструмент за учене и забавление. Всичко зависи от ангажираността на родителите и е въпрос на баланс.

Още по темата четете ТУК