10 задължителни храни през първата година

Д-р Янкова ще ви запознае с 10-те храни, които трябва да се включат в менюто до 1-вата година и ще ви обясни с какво те са полезни и незаменими.

1. Зеленчуци

Повечето зеленчуци съдържат 5% въглехидрати, с изключение на картофа и моркова, където съдържанието е двойно. Важна съставка са влакнините, които имат регулиращ ефект върху функцията на червата. Съдържащите се витамини и минерали в зеленчуците са истински природен дар. Богати на витамин С са зелената чушка, доматът, зелето. Жълто-червените зеленчуци са богати на каротин (предшественик на витамин А) – моркови, пиперки, домати. В зеленчуците се съдържат и витамини от група В – витамин В2, биотин, холин. Те са богат източник на минерални вещества. Богати на калий са доматите, картофите, спанакът. Източници на желязо са зеленият фасул, спанакът. Минералните вещества на зеленчуците се усвояват добре от детския организъм, като някои от съдържащите се в тях витамини и минерали (витамин С, магнезий), подобряват усвояването на калция. Въвеждането на различните зеленчуци е последователно от 5-ти до 10-ти месец.

2. Зърнени храни

Кашите с пълнозърнест характер от пшеница, овес, ечемик и ръж са богати на растителни влакна, въглехидрати, много минерали, витамини. Те съдържат глутен – белтък с голяма хранителна стойност. Макар и полезен, глутенът е най-трудносмилаемият белтък. Препоръчва се въвеждането да стане след 6-ия месец, като се въвежда в постепенно увеличаващи се количества. Въвеждането на несъдържащи глутен зърнени каши (оризова каша) трябва да предшества приема на каши, съдържащи глутен. Без съдържание на глутен са също царевицата, елдата, просото.

3. Месо и риба

Месото и рибата са източници на пълноценни белтъци, съдържащи незаменимите аминокиселини в балансирано количество.Те са основен източник на мастноразтворими витамини и желязо. Рибата е основен източник на биологично ценните полиненаситени мастни киселини, изграждащи нервната тъкан и ретината. Приемът на Омега-3 мастни киселини способства за развитието на имунитета. В менюто на кърмачето месото (предимно пилешко и пуешко ) се въвежда като добавка към зеленчуковото пюре към 6-7-месечна възраст и се консумира през ден на обед. Подходящи за кърмаческата възраст са и заешкото, телешкото и нетлъстото агнешко месо. След 8-месечна възраст поне веднъж седмично следва да се консумира риба.

4. Жълтък

Жълтъкът на яйцето съдържа мазнини и мастно-белтъчни комплекси с висока биологична стойност, участващи в изграждането на нервната и други тъкани. Съдържат се и мастноразтворими витамини А, Д и К. Жълтъкът е важен източник на желязо. След захранване с млечно- зеленчуково пюре на 5-месечна възраст се добавя четвърт твърдо сварен жълтък от прясно яйце, като на 9-месечна възраст се увеличава на половин жълтък дневно.

5. Плодови пюрета

Плодовете са незаменим източник на витамини, минерали и микроелементи при храненето на кърмачето. Плодовите пюрета въвеждаме след захранване с млечно зеленчуково пюре в 5-6-ти месец.

6. Плодов сок от пресни плодове

Препоръчва се въвеждането на плодов сок да става в 10-ия месец. Ранното даване на сокове намалява приема на кърма, а освен това усилва коликите при някои кърмачета. Най-подходящи са прясно изцедените сокове от ябълка, круша, праскови и други, зреещи у нас плодове. Цитрусовите сокове и соковете от екзотични плодове не са подходящи до 1-годишна възраст.

7. Кисело мляко

Киселото мляко и млечните продукти са основни източници на лесноусвоим калций, който е от жизнено важно значение за изграждането на костите и зъбите при децата. Кравето мляко е основен източник на белтък, калций, фосфор и др., но е бедно на желязо, йод, витамин Д и полиненаситени мастни киселини. Малки количества краве кисело мляко могат да се добавят при приготвяне на захранващите храни, но то не трябва да се въвежда като основна храна преди 1-вата година.б

8. Извара

Изварата и киселото мляко като добавка може да се въведат след 9-ти месец.

9. Сирене

Бялото саламурено сирене е концентриран източник на белтъци и калций. Съдържа от 3 до 6 пъти повече витамин А в сравнение с млеката, 2 пъти повече витамин В2 и 2-8 пъти повече от витамина фолат. Може да се въведе към попарата през 7-8 месец.

10. Масло

Основен източник на мазнини и витамин А. Въвежда се към попарата или зеленчуковото пюре през 7-8 месец.