Адаптацията на детето към училище
Когато детето тръгне на училище, то попада в нова среда и трябва да свикне да се справя с новите условия. Този процес се нарича „адаптация” и при различните деца продължава различно време в зависимост от особеностите на нервната им система, обема новости, които трябва да проумеят и усвоят, и подкрепата, която получават от възрастните.
Децата по принцип са гъвкави и приспособими, но не забравяйте, че процесът на адаптация поглъща голяма част от енергията им и може да доведе до различни затруднения. Следете дали детето ви се чувства спокойно, дали говори с удоволствие за това, което се случва в клас, дали има желание да ходи на училище… Ако видите, че среща някакви затруднения, търпеливо му помагайте, докато се справи с тях.
Дори да е посещавало подготвителна група, в 1-ви клас детето се сблъсква с цял набор нови правила – да не се разхожда в час, да следи сигналите на звънеца, да подрежда чантата и принадлежностите си, да следва инструкциите на учителя, да се движи по определен начин по коридорите, да ползва тоалетни от непозната разновидност и още много, много други. Всичко това е различно от ежедневието у дома и от реда в детската градина. Запомнянето и особено спазването на тези правила е трудно за децата и процесът може да доведе до повишен стрес, ако реакцията от страна на учителите и родителите е свързана с порицание, наказания и липса на подкрепа при допуснати грешки.
Ако забележите у детето си необичайни затруднения в усвояването на учебния материал, прояви на „лоша дисциплина”, агресия, но и прекалена плахост, липса на желание за контакт със съучениците, липса на интерес към училището – имате основания да мислите за повишен стрес и затруднена адаптация. Възможно е тези сигнали да дойдат най-напред от страна на учителя или възпитателя, който прекарва много часове с детето и има преки наблюдения върху поведението му. Не отхвърляйте с негодувание тези индикации, а се опитайте заедно да намерите причината за възникналите затруднения и да върнете радостта от ученето у детето.