Да отключим потенциала!
управител на КиндиРУ – България
Всеки родител иска най-доброто за детето си – не само да расте физически здраво, но и да бъде щастливо, талантливо и успяло. И за да се случи това, нашата роля като родители е да му осигурим необходимите условия! Не, не ни разбирайте грешно – изобщо не става дума за скъпи играчки, невероятно обзаведена стая и последен модел люлка с механизъм, имитиращ майчината утроба. Говорим за неща като правилно хранене, дневен режим, четене на книжки, слушане на музика, активна игра, сензорна стимулация и, разбира се, много любов…
Защо първите години от живота на детето са толкова важни и как можем да помогнем на мъника да отключи потенциала си попитахме Мая Василева, представител на една от най-успешните системи за ранно детско развитие.
Напоследък темата за ранното детско развитие добива все по-голяма популярност не само сред специалистите, но и сред родителите… Какво всъщност трябва да знaем – защо първите години от живота на детето са толкова важни?
Първите години от живота на детето са наистина от изключително значение. Това е периодът на най-бурно развитие на мозъка, период, в който той възприема толкова, колкото никога след това. Изграждат се милиони нервни връзки, които представляват своебразни „магистрали“, които предават информация както от тялото към мозъка и обратно, така и между различните части на мозъка. И всичко това се случва в резултат на опита, който бебето трупа чрез комуникацията си със заобикалящата го среда. Колкото повече е опитът, получен чрез комбинация от правилни стимулации и движение, толкова повече мозъчни връзки се създават.Доказано е, че изграждането на умение за визуализация е най-лесно през първите 6 седмици от живота на човека, както и че усвояването на модела на словото е най-бърз през първата една година. В този смисъл правилните зрителни, слухови и особено двигателни стимулиции през този период са от съществено значение за развитието на детето. И ключов фактор в този процес е семейството. В КиндиРУ вярваме, че родителите са първият и най-важен учител и им помагаме да отгледат здраво, добре интергирано и развито дете.
Разкажете ни повече за КиндиРУ! Какво я прави толкова различна от останалите системи за ранно детско развитие?
КиндиРу е австралийска програма за ранно детско развитие. В основата й е залегнала единствената в света методика, която подпомага правилното инхибиране на първичните рефлекси и правилното стимулиране на сензорно-моторната интеграция на детето. Казано по-простичко, КиндиРу е научно обоснована система от занимания и игри, която цели да подпомогне цялостното развитие на бебето и детето – интелектуално, емоционално и физическо.
Всъщност, от какво се нуждае едно дете, за да разгърне потенциала си?
От първостепенна важност за успешното ранно детско развитие са движението, сензорната стимулация, доброто хранене, свободата да изучава света, добрият режим на сън и, разбира се, любовта и вниманието на околните.
Разкажете ни повече –как протичат заниманията, как се формират групите?
Тъй като целта ни е постигане на неврологичните показатели за всяка възраст, формирането на класовете става според възрастта. Поради бурното развитие на децата до 3-годишна възраст, групите се формират на 6-месечен принцип – от раждането до 6 месеца, от 6 месеца до 1 година (или прохождането) и т. н.
Що се касае до самите занимания, при нас те винаги са дете – родител. Искаме и децата, и родителите да се забавляват, да се отпуснат, да се чувстват в приятелска среда. Въпреки че заниманията са съпроводени с много смях и забава, всеки наш урок следва точно определна последователност, защото децата имат нужда от рутина и ясни граници, за да се развиват успешно. Часовете започват и завършват с песничка, съответно за добре дошли или за довиждане. В средата на урока е специалната ни „торба на изненадите“ – това е времето, посветено за визуализация и речево развитие. В същинската част на урока работим за усвояване на основни умения, за интегриране на сетивата, за баланс. В нашата система постигането на баланс е от изключително значение. Бих определила баланса като най-важното сетиво, което играе ролята на връзка между всички седем сетива. Обикновено говорим за познатите ни пет сетива и пропускаме двете много важни (и признати) – балансът и проприоцепцията.
Имате ли наблюдения какви грешки допускат родителите?
Да, много често например родители се гордеят, че децата им са проходили рано и споделят как са ги водили за ръчичка, за да ги научат да ходят…Повод за гордост, всъщност, не би трябвало да има. Водейки ги за ръка, те не дават възможност на детето да изгради само чувството си за баланс и пречат на съответните центрове и части на мозъка, които отговарят за баланса, да заработят пълноценно…
Не бива да забравяме, че процесът на развитие на детето е като градеж на къща – ако основите не са добри, сградата няма да е здрава! Как да искаме детето да е успешно в социално, емоционално и академично отношение, ако не е постигнало добър баланс, очите му не са се научили да фокусират наблизо и далеч и да работят като екип, тялото му не се е научило да изпраща сигнали чрез мускули, стави и сухожилия до мозъка и съответно да получава тези сигнали?!
Бих използвала и още едно сравнение – развитието на мозъка е като да се учиш да свириш на пиано. Научаваме се да свирим на пиано с много упражнения – започвайки от многократното повторение на удар с един пръст върху един клавиш и постепенно стигайки до сложни произведения на две ръце. Ако не усвоим правилната позиция на ръцете върху клавиатурата, по-късно надали ще успеем да изпълним произведения на две ръце. Ако сме запомнили грешна позиция на ръцете, първо трябва да прекратим свиренето по този начин и след това да пренастроим мозъка за правилната позиция. Това е много по-трудно, отколкото да научим правилната постановка още в самото начало. Ако основите са поставениправилно, след това сложните умения се усвояват по-лесно и по-бързо.
Вашият съвет – посъветвайте родителите какво биха могли да заимстват от вашата система и да го приложат в домашни условия?
Първо, подът е най-добрата играчка за всяко дете. Оставете го да се движи и да открива света самостоятелно, не го правете вместо него. Второ, не давайте на детето достъп до телевизионни и електронни устройства – за да се развива и интегрира, неговият мозък има нужда от движение, а не от екран. И трето – за да се отключи потенциалът на детето, най-важни са правилното инхибиране на първичните рефлекси и правилната сензорно-моторна интеграция, те са в основата на всичко. Разбира се, не бива да се подценява и ролята на съня, храненето, социалната и емоционална стабилност.
Знаете ли, че…
Ранното развитие има пряко отношение към уменията за усвояване на знания в училище.
Между раждането и 3-тата година детският мозък е по-възприемчив към стимулация.
При раждането мозъкът има толкова неврони, колкото и при възрастния индивид, но между тях има около 10 пъти по-малко връзки.
Четенето на приказки на бебетата е гаранция за доброто им езиково развитие.
Музиката, пеенето и ритмиката са силно стимулиращи за развитието на мозъка.
Кърмата през първите 6 месеца е мощен стимулатор за развитието на мозъка.
Липсата на сън на новороденото оказва дълбок негативен ефект върху ранното сензорно развитие и създаването на постоянни невронни вериги.
Повторението е изключително важно за ефективно възприятие на съобщения и на устойчиви спомени.
Растежът на мозъка зависи от количеството време, прекарано в активна игра.