Какво се учи в 1. клас
Четенето
Четенето е може би най-важното умение, което трябва да усвои всеки първокласник. Като техника то се учи в училище, но любовта към него се възпитава вкъщи още от най-ранно детство. Внимание – учителите препоръчват родителите да не учат децата предварително да четат, защото си има определена методология, по която това да се прави и която учителите владеят. По-скоро в този ранен етап ролята на родителите е да продължават редовно да четат на децата си приказка за лека нощ, да им подаряват книжки за рождени дни и други празници, да ги водят в библиотеки и книжарници, да ги окуражават да разговарят и обсъждат приказки, случки, книжки и филмчета. Много е важно книжките да бъдат съобразени с възрастта и интересите на детето, като за начинаещите читатели са подходящи книгите с едър шрифт и красиви илюстрации. Родителите трябва да внимават да не противопоставят четенето на други любими занимания. Ако лишавате детето от игра, среща с приятели или любимата приказка, прочетена от мама или тате преди сън, може да превърнете четенето в наказание.
Първи клас е удобен момент да включите и технологиите – покажете на детето, че електронните устройства не са само за забавление! Намерете различни сайтове и приложения за смарт устройства за учене на цифри и букви, за забавни упражнения по четене.
Съвети към родителите:
- Насърчавайте четенето на глас.
- Четете всичко, каквото ви попадне пред очите: надписи по табели, билбордове, менюта, готварски рецепти, етикети в магазините.
- Не преставайте да четете на детето. Съвместното преживяване на тези минути укрепва връзката му с вас и затвърждава любовта към четенето.
Писане и смятане
Все повече хора смятат, че ръкописните текстове в тетрадките скоро ще са част от миналото, а за краснопис ще се говори само в старите романи. Дали ще се случи точно така, не знаем, но, така или иначе, на вашето дете му предстои да мине през овладяване на писането. Трудностите често произтичат от факта, че вкостяването на китката при децата на тази възраст още не е завършило и това води до бърза умора при писане и влошаване на краснописа. От друга страна, писането е сложен неврологичен процес и затрудненията могат да идват от усложнения в протичането му.
Ако въпреки всичките ви усилия детето продължава да не изписва правилно буквите, да ги струпва една върху друга, да се затруднява прекалено много – потърсете консултация с очен лекар, логопед и невролог. Причината може да се окаже както във влошено зрение, така и в неврологичен проблем.
Често родителите споделят, че детето им не се справя с математиката. Това може да се превърне в сериозен проблем, защото децата се нуждаят от стабилни знания по този предмет, за да успеят в по-горните класове. Затова намерете начин да превърнете математиката в част от всекидневния живот на детето.
Съвети към родителите:
- Превърнете писането в игра: накарайте детето да измисли колкото се може повече думи с 3 или 5 букви и да ги записва.
- Не прекалявайте с упражненията – понякога колкото повече пишат децата, толкова по-нечетливо и грозно става написаното. Кратка почивка за няколко минути би могла да подобри писането.
- Окуражавайте детето да използва числата и аритметичните действия в различни дейности от ежедневието – да преброи чиниите на масата, да напазарува стоки за определена сума, да сметне колко още картофа трябват…
„Лесните” предмети
Често родителите подценяват ролята на предмети като музика или изобразително изкуство, тъй като не изглеждат достатъчно „академични”. Понякога и самите учители затвърждават това впечатление, като използват тези часове за допълнителни упражнения по български или математика, вместо по предназначение. Истината е, че тези часове са от изключително значение за пълноценното развитие на детето и за усещането му за комфорт и удоволствие в училище. Безспорно е, че изкуството обогатява и възпитава личността. Ето защо е добре детето да опознае не само околния свят, но и своя вътрешен мир – чрез различните начини на себеизява с песни, танци, рисунки или театър. Изкуството ще развие неговата концентрация, интелект, вкус, ще му помогне да се разтовари от натрупаното в ежедневието напрежение и да разгърне въображението си.
Часовете по физическо възпитание и спорт също често са подценявани или пък няма достатъчно добри условия за провеждането им. Нерядко се случва в големите училища с много паралелки салонът по физическо да се използва едновременно от два класа. Важно е да се разбере, че тези часове са от изключителна важност поне – те осигуряват превенция на затлъстяването, дават възможност да бъдат открити заложби и способности на детето към определен спорт; предоставят възможност на класа да се опознае, да работи в екип, да се научи на толерантност и партниране, осигуряват жизненоважната възможност за движение, сваляне на напрежението, вентилиране на емоциите и повишават работоспособността на децата.