Сега четеш
Дебело, но недохранено?

Дебело, но недохранено?

Дете с наднормено тегло да страда от недохранване? Невъзможно! Та нали то приема по-голямо количество храна, съответно би трябвало всички нужди на организма от витамини и минерали да са презадоволени!? На пръв поглед тези разсъждения са логични, но редица проучвания по света показват, че затлъстяването и дефицитът на витамин D са свързани състояния. Каква е връзката между прехранването и хранителните дефицити, попитахме доц. Найденова.

 

Вярно ли е, че дори затлъстяло детето може да страда от недохранване?

Това твърдение е съвсем вярно. Колкото и парадоксално да изглежда, децата с наднормено тегло или затлъстяване са с по-висок риск да са „недохранени” (по отношение на някои незаменими съставки в храната) от децата с нормално тегло. Казано по друг начин – това, че са приели излишни калории под формата на сладкиши, безалкохолни напитки и други модерни за съвремието ни продукти, не гарантира, че са задоволили нуждите на организма си от витамини и минерали. Децата (както и възрастните) са склонни да преяждат с вкусни храни, богати на захари и мазнини, съответно и на калории, а не с броколи или домати например. За съжаление тези „калорийни” бомби не съдържат почти никакви витамини и минерали. Опитът показва, че децата със затлъстяване са склонни да имат по-нездравословни хранителни навици и по-често консумират преработени, висококалорични готови храни – тестени закуски, снаксове, вафли и др.

Кои са най-честите дефицити, които съпровождат наднорменото тегло?

С най-голямо значение при децата със свръхтегло са дефицитът на витамин D и на някои витамини от група B. Обикновено се наблюдава недостиг на калций, магнезий, омега-3 мазнини и растителни фибри. Основното количество витамин В и магнезий се набавя с пълнозърнестите храни, зеленчуците и ядките – това са все продукти, които не се радват на голяма популярност сред малките лакомници. Особено тревожен е фактът, че децата консумират все по-малко мляко и млечни храни (те са най-подходящият източник на калций) за сметка на подсладените сокове и газираните напитки. Дефицитът на витамин D и на  омега-3 мазнините до голяма степен пък е резултат на това, че децата много рядко консумират риба.

 

До какви здравословни проблеми може да доведе недостигът на витамини и минерали?

Виж още

Проявите на дефицит са много разнообразни. Така например недостигът на магнезий може да се свърже с някои чести оплаквания при децата – бърза умора при физически натоварвания и игри, мускулни болки, понякога главоболие. Недостигът на омега-3 мазнини, витамин D, цинк и селен може да се отрази на имунитета на детето и то да боледува по-често от инфекции.

Как недостигът на витамин D повишава риска от напълняване?

През последните години редица проучвания по света установяват, че децата със затлъстяване по-често са с дефицит на витамин D отколкото нормално тежащите им връстници. Недостигът на този витамин в детска възраст повишава риска от натрупване на мазнина в областта на талията и корема (т. нар. коремно затлъстяване), от високо кръвното налягане и висок холестерол, от поява на захарен диабет тип 2. Дефицитът на витамин D е свързан и с редица други здравни проблеми – автоимунни заболявания, алергии, кожни и ставни заболявания, депресия и някои видове рак. Най-добрият начин да предпазим децата от дефицит на витамин D е целогодишно да ги стимулираме да играят навън сред природата и редовно (поне 2-3 пъти седмично) да консумират риба. Последното е особено важно през студения сезон, когато човешката кожа не е в състояние да произведе сама витамин D.

Каква е твоята реакция?
Вълнувам се
0
Глупаво
0
Любов
0
Не знам
0
Щастие
0
Виж коментарите (0)

Остави коментар

Your email address will not be published.

Нагоре