Сега четеш
Интернет и мобилните телефони. Как да гарантираме безопасността на децата?

Интернет и мобилните телефони. Как да гарантираме безопасността на децата?

 

Никой от нас не би пуснал детето си само на улицата, без да му обясни правилата за движение, без да го води за ръка известно време и да му показва как да се придвижва безопасно. Същият подход важи и за безопасността на детето на дигиталната магистрала – интернет. Темата „интернет“ повече от всяка друга поставя вечния родителски въпрос за границите и доверието. Важно е да има правила, но още по-важно е децата да разбират нуждата от тях. Ако няма изградено доверие, правилата съществуват само за да бъдат нарушавани.

Основни правила за безопасно използване на интернет от деца

  1. Когато общувам с непознати в интернет, пазя в тайна името, домашния си адрес, училището и телефонния си номер, за да не ми навредят лоши хора. Не разкривам подробности и за други членове на семейството си.
  2. Когато качвам снимки, внимавам сред тях да няма такива, които биха позволили на някого да се подиграва с мен. Не качвам снимки на приятели без тяхно съгласие.
  3. Споделям регистрациите и паролите си в различни сайтове само с най-близките в семейството. Така не позволявам на никого да се представя от мое име.
  4. Знам, че в интернет не всеки е такъв, за какъвто се представя. Затова внимателно подбирам с кого общувам и се съветвам с родителите си.
  5. Ако искам да отида на среща с някого, когото познавам само от интернет, обсъждам това с родителите си. Те могат да ми помогнат да направим срещата безопасна.
  6. Съветвам се с родителите си за всяка нова програма или игра, която искам да инсталирам. Така предпазвам компютъра от вируси.
  7. Сърфирам в интернет във време, за което сме се договорили с родителите ми.
  8. Когато някой ме притеснява или обижда в интернет, спирам да общувам с него. Винаги мога да споделя всяка неприятност, която срещам в мрежата, с родителите си.
  9. Когато попадна в интернет на нещо, което ме плаши или притеснява, споделям това с родителите си. Знам, че заедно можем да подадем сигнал за това на www.web112.net.
  10. Споделям с мама и татко нещата, които ме вълнуват и ми харесват в интернет. Толкова е хубаво, когато ги „запаля“ по моите любими сайтове и игри!

Повече информация можете да намерите на сайта на Националния център за безопасен интернет Safenet.bg. Родителите и децата могат да споделят притесненията си за случващото се в интернет, да потърсят подкрепа или да получат съвет и от Българската линия за онлайн безопасност (БЛОБ). Линията, създадена с подкрепата на Програма „Безопасен интернет“ на Европейската комисия – www.blob.bg, ви дава възможност да се свържете с консултанти, които ще отговорят на вашите въпроси, зададени по скайп или на телефон 124 123 (0.14 лв. или 0.15 лв. на обаждане в зависимост от мобилния оператор; цената не зависи от продължителността на разговора) всеки работен ден от 10 до 16 ч., а на e-mail: helpline@online.bg можете да изпратите въпросите си по всяко време.

БЛОБ предлага и специално приложение за мобилен телефон с платформа Android, което позволява с едно натискане на бутон да се свържете с оператор на телефонната линия, да изпратите имейл или да се свържете по Скайп с консултант, както и да разглеждате уебсайта.

Съвет за родители: Помислете за евентуално инсталиране на филтриращи програми на компютъра, които да предотвратяват показването на нецензурно, порнографско и друго вредно съдържание. Подходяща за вас програма можете да изберете на www.yprt.eu/sip.

 

МОБИЛНИТЕ ТЕЛЕФОНИ

В реда на нещата е родителите да искат да имат информация за това, което се случва с детето, докато е извън полезрението им. Мобилният телефон на малкия ученик е един от възможните отговори на тази нужда. Важно е да прецените плюсовете и минусите на това решение.

Изследванията не дават категоричен отговор на въпроса, дали излъчването от апарата е напълно безопасно, но специалистите съветват времето за ползване на телефона да се ограничи до минимум.

По правило ползването на телефон по време на час е забранено, така че трябва да се съобразявате с графика на междучасията, за да звъните на детето. Друг е въпросът, доколко първолакът наистина се нуждае да бъде проверяван всяко междучасие.

Добро решение, за да се чувствате спокойни, е да договорите с учителката подходящото време, в което да се свързвате с нея, както и да получите уверенията й, че тя ще ви потърси в извънредна ситуация с детето.

Виж още

Телефонът представлява сериозно предизвикателство за самото дете. Способността за концентрация за дълъг период от време не е най-силната черта на 7-годишните. А телефонът със сигурност може да бъде повод за много забавления, дори в час.

Ако все пак решите да дадете телефон на детето, добре е това да бъде възможно най-евтиният модел. Никой не може да гарантира, че телефонът няма да бъде откраднат или изгубен.

Договорете с детето правилата за ползване на мобилен телефон – на кого и кога може да се обажда, колко дълги разговори да води, обяснете му неговата отговорност за размера на сметката.

Мобилните оператори предлагат и услуги, които ви дават постоянна информация за това, къде се намира вашият първолак и как използва мобилния си телефон, а също така ви дава възможност да контролирате обажданията и разходите му. Добре е, преди да прибегнете до тази услуга, да обясните на детето как и защо ще използвате програмата, за да не се чувства то следено и шпионирано. Осигуряването на лично пространство е важно условие за изграждането на добра самооценка и способност да се справя с трудностите самостоятелно.

 

Каква е твоята реакция?
Вълнувам се
0
Глупаво
0
Любов
0
Не знам
0
Щастие
0
Виж коментарите (0)

Остави коментар

Your email address will not be published.

Нагоре