Oнлайн обучение при най-малките
координатор на Националния център за безопасен интернет; www.safenet.bg; www.roditeli.org
Ако се наложи онлайн обучение и през тази учебна година, какво трябва да имат предвид родителите на децата, които са в детска градина? Всички знаем, че е невъзможно непрекъснато да сте до детето си, затова е много важно да развивате от рано дигитално медийната му грамотност, да го научите как само да поставя граници и да избягва ситуациите, които са му неприятни онлайн и офлайн. За онлайн обучението при най-малките разговаряме с Антоанета Василева.
Подходящо ли е онлайн обучението за децата, които ходят на детска градина?
Децата в 3-та и 4-та група в детска градина са във възраст, в която социалната среда и общуването с други деца и възрастни е от ключово значение за тяхното развитие. Това е период в израстването, в който детето все по-ясно осъзнава, че е самостоятелна личност, започва да прави все повече неща само. Затова е много важно родителите да подкрепят и насърчават автономността, включително и в онлайн среда. В тази възраст децата често ни изглеждат като същински дигитални гении – инсталират приложения, играят игри, търсят и често намират каквото искат в интернет, невъзмутимо се възползват дори от гласовото търсене. Поради тази причина дистанционното обучение по-скоро ще събуди любопитството им да учат и преоткриват света чрез дигиталните устройства и онлайн – с официално удължено екранно време и с активното участие на мама и татко 😊.
В ситуация на социална изолация и затворени детски градини, онлайн обучението може не само да осигури безпрепятствено продължаване на учебния процес, но и да компенсира поне частично нуждата на децата в тази възраст все по-активно да си взаимодействат с връстници и учители, да развиват самостоятелност (вкл. дигитална), да използват речта, за да общуват с околните и да разпознават и разбират собствените и чуждите емоции.
Дистанционно обучение един път в седмицата за 1 час за деца в 3-та група и два пъти в седмицата за деца в 4-та група, при затваряне на градините, ще помогне на детето не само да не се чувства изолирано и самотно, но и да продължи своето естествено развитие чрез общуване с връстниците в групата и с учителите си. Все така важно остава обаче родителят да прекарва качествено време с детето и да му осигурява разнообразие от дейности в рамките на деня, така че то да опознава света от нови и различни гледни точки.
Ако се наложи онлайн обучение и през тази учебна година, какво трябва да имат предвид родителите?
На първо място, да не се тревожат, че децата ще прекарват повече от стандартно определеното екранно време в семейството. Развиването на чувство за вина, че оставяте детето пред екрана повече от обикновено само ще ви натовари излишно и би объркало детето. Важно обаче е да договорите ново екранно време и да го разделите така в рамките на деня, че нервната система и очите на детето да не се натоварват. Стремете се да изграждате връзки между онлайн и офлайн света. Ако детето научава нещо за птиците чрез приложение, покажете му част от тях през прозореца или в парка (градината), за да може да ги види на живо. Ако учи цветовете, назовавайте ги заедно, докато сгъвате прането. Използвайте всяка възможност, за да свържете видяното онлайн с реалността и по този начин да стимулирате ученето и развитието.
Има ли добри практики от миналата година? Как точно протичат занятията, има ли някакви правила?
Доста частни и общински детски градини и езикови занимални бързо създадоха своя дигитална среда, в която да въвлекат децата и интерактивно да ги учат и развиват. Различните обучителни методики изискват различен подход офлайн, но онлайн интерактивността и въвличането на децата чрез различни игри е задължителна за успешното онлайн обучение. Различните платформи имат сходни функции и възможности, но по-важно е с коя от тях учителят на вашето дете се чувства спокоен и ефективен в работата с децата. Добрите практики в онлайн обучението за най-малките включват 3 ключови компонента: време, интерактивност и комуникация.
Времето: Ефективните обучения ангажират от 30 мин. (при по-малките – 4-5-годишните) до 1 час (при по-големите – 6-7-годишните). По-продължителен престой пред устройството може да превъзбуди или отегчи децата и да намали ефекта от обучението. Добре е да се прецени и подходящото за детето (и родителя) време в рамките на деня – най-вече това е времето от 10:00 до 12:00 ч. и от 16:00 до 18:00 ч.
Интерактивността: Онлайн обучението трябва да дава възможност на децата да се включват в процеса, да отговарят на въпроси, включително като следят на екрана видео или картинки. Използването на различни приложения в рамките на платформите, с цел да изберат верен отговор, да разпознаят животно/предмет или дори да прочетат, ангажира вниманието на децата и ги забавлява. Физическа активност пред екраните, така че всички деца да се виждат как подскачат, пипат си носовете или правят смешни физиономии е сред успешните подходи да се разнообрази детето и да му се върне концентрацията в рамките на онлайн урока.
Комуникацията: Важно е децата да имат възможност да комуникират с учителя и с другите деца в групата в рамките на всяко онлайн обучение. За децата комуникацията с връстниците е много важна и тази нужда умело може да се вплете в обучителния процес онлайн.
По колко време е редно малките деца да прекарват пред екран?
Отговорът на този въпрос е комплексен и се крие в баланса между физически здравословното време за очите и нервната система на детето в тази възраст и фокусът върху това какво прави детето онлайн. По-важно е какво прави детето в интернет, а не колко време го прави. Дистанционното (онлайн) обучение, подготвено и проведено интерактивно от учител/обучител е в пъти по-полезно за детето от безразборното гледане на клипчета, дори в YoutubeKids.
Определете правилата!
Добър родителски подход е заедно с детето да определите правила за използването на интернет и дигиталните технологии. В тази възраст децата разбират и могат да изпълняват прости правила, които са им били обяснени добре. Съгласете се на 3-4 правила, които всеки член на семейството ще спазва: например кога, как и за колко време ще се ползват устройствата. Не забравяйте, че примерът, който давате като родител, е много по-ценен от думите, които казвате. Важно е също правилата да идват и от двамата родители, за да знаят децата, че поставените граници са общо решение.